Patientuppgifter

Frågor och svar om patientuppgifter

Om en patient inte har registrerat ett tilltalsnamn på Skatteverket visas patientens första förnamn upp.

Observera: Viktigt att uppmana patienten att själv uppdatera sina uppgifter på Skatteverket.

Fram till dess att patienten själv har registrerat sitt tilltalsnamn på Skatteverket kan vårdpersonalen göra en tillfällig ändring i Cosmic genom att:

Gå till patientkortet, flik Allmänt, Förnamn - högerklicka på förnamnet och välj "Sätt som tilltalsnamn", klicka på Spara.

När patienten har ett dubbelnamn behöver man markera båda namnen innan man högerklickar och väljer att sätta dem som tilltalsnamn. Om man enbart högerklickar på ett namn, så är det enbart det namnet som blir tilltalsnamn, trots att det finns ett bindestreck.

Observera: att det manuellt valda tilltalsnamnet endast ligger kvar tills patienten ändrar någon uppgift på Skatteverket eller väljer att dela sina  kontaktuppgifter på 1177. Se exempel nedan:

Exempel1: Patient gifter sig och ändrar efternamn på Skatteverket.

Exempel2: Patient byter adress på Skatteverket.

Exempel3: Patient delar sitt mobilnummer/e-post med vården på 1177.

När skatteverket har kopplat patientens personnummer med ett annat person-id i folkbokföringen, så visas en kopplingssymbol i patientlisten. När man klicka på symbolen visas de person-id som är kopplade. Det kan t.ex. vara ett avregistrerat personnummer eller ett samordningsnummer.

Cosmic kan inte hantera samordningsnummer så om du väljer att söka fram det numret så visas ett meddelande.

 

Både det kopplade person-id hos Skatteverket och det kopplade reserv-/personnumret i Cosmic visas i dialogrutan som öppnas när man klickar på kopplingssymbolen i patientlisten.

 

Senast uppdaterad: 25 november 2022