1177 direkt

Via tjänsten 1177 direkt kan invånaren söka vård digitalt istället för att kontakta sin vårdcentral. 1177 direkt är en enhet med riktig personal som chattar eller har videomöte med patienten. Invånaren kan skicka in sitt ärende dygnet runt och regionanställd vårdpersonal svarar helgfria vardagar kl 8-16.30.

På denna sida hittar du som är vårdpersonal rutiner, lathundar och svar på de vanligaste frågorna om 1177 direkt.

Utbildningar

I samband med uppstart av 1177 direkt erbjöds superanvändarna att gå en basutbildning. 

Materialet utbildarna presenterade visas här nedan:

1177 direkt visning (pdf)

1177 direkt superanvändare (pdf)

Användarstöd

Vårdpersonal loggar in i gränssnittet Clinic för att hantera inkommande ärenden från invånaren.

Inloggning vårdgivargränssnittet Clinic

Användarmanualer Clinic

Användarmanual finns i inloggat läge i Clinic. Logga in i Clinic, klicka på ditt namn i vänstra listen och klicka på Användarmanual under avsnittet "HJÄLP".

Lathundar Clinic

Lathundar finns på Ineras portal, följ länken nedan.

Lathundar

Superanvändare

Superanvändare loggar in i Manage för att tilldela och ta bort behörigheter till användare som ska hantera ärenden i Clinic.

Inloggning till Manage

Användarmanual finns i inloggat läge i Manage. Logga in i Manage, klicka på Om i vänstra listen och klicka på Länk till användarmanual.
Observera, för att ta bort behörighet till Clinic tas vårdenheterna bort.

Superanvändare loggar in i Manage för att lägga till, redigera och ta bort fraser i Clinic.

Instruktion för att hantera fraser finns i Ineras portal. Under avsnittet Övrigt finns dokumentet "Manage - lathundar för administratörer".

Manage - lathundar för administratörer

Statistik

För att ta ut statistik från Clinic används Dashboarden samt Flygledartornet.

Behörighet

Vid uppstart av 1177 direkt fick två personer per enhet behörighet till Dashboard och Flygledartornet.

Önskar enheten göra ändringar i behörigheten skickas en beställning av ansvarig chef till Invånartjänster via IT-Portalen.

Då endast två personer per enheten ska ha behörighet till statistikverktygen, så behöver det framgå i beställningen vem som ska få behörighet samt vilken användare som inte längre ska ha behörighet.

Länkar

Inloggning Dashboard

Inloggning Flygledertornet

Manual för Flygledartorn och Daschboard

Frågor och svar

Kontrollera att du angett korrekt skifttyp vid inloggningen. Skifttyp ändras i Clinic under dina inställningar, välj skifttyp Primärjour.

Kontakta din superanvändare på enheten om du ligger upplagd med fel roll. Det är rollen du är upplagd med i Clinic som styr vilka ärenden som visas upp under ”Mina aktuella”.

Titeln ändrar du själv i Clinic. Gå till dina inställningar och välj ”Profil” och ändra till korrekt titel.

Vårdpersonal loggar in i gränssnittet Clinic för att hantera inkommande ärenden från invånaren.

Inloggning vårdgivargränssnittet Clinic

Ja. I Clinic går det i dagsläget endast att aktivera mobilnummer för avisering för inkommande ärenden.

Det går dock att aktivera notiser via webbläsaren Edge. Då får man notifiering i ett pop-up fönster i webbläsaren när ett nytt ärende inkommit i Clinic. Väljer man att aktivera aviseringar via Edge måste man ändå kontrollera sin inkorg i Clinic, enligt framtagen rutin.

Aktivera notiser via Edge:

  1. Gå till de tre prickarna i högra hörnet av Edge - klicka på Inställningar.
  2. Gå till Cookies och webbplatsbehörigheter - klicka på Aviseringar.
  3. Under Tillåt, lägg till webbadress för Clinic: https://clinic.platform24.se/

Om det finns påbörjade ärenden i 1177 direkt som inte kan handläggas klart samma dag ska patienterna meddelas via en frastext: 

” Vi har tagit emot ditt ärende och kommer att kontakta dig nästkommande vardag. Du får ingen notifiering när vi skriver till dig i chatten. Därför behöver du själv titta i chatten så att vi kan fortsätta kommunikationen. Kontakta 1177 på telefon om tillståndet försämras”

Vårdpersonal som bemannar den lokala digitala ingången ska överlämna ärendet till profession på den egna enheten innan stängning så att ärendet inte ligger kvar på enskild medarbetare.

Support

  • I första hand kontaktas superanvändare inom den egna verksamheten. Frågor om rutiner eller arbetssätt hanteras av superanvändare eller närmsta chef.
  • I andra hand kontaktas VIS-support. Tekniska supportärenden samt allvarliga incidenter ska anmälas till VIS-support. 

Telefon: 0470-58 20 20, knappval 2

Supporten har öppet vardagar 7-17. Övrig tid finns beredskap i hemmet. Beredskap kontaktas endast i akuta Cosmicärenden som inte kan vänta till nästkommande vardag.

Senast uppdaterad: 14 maj 2025