Vårdval primärvård

Vårdval Kronoberg gör det lättare för våra medborgare att själva välja var man vill få vård. Som medborgare väljer man den vårdcentral som passar bäst och man kan när som helst göra ett nytt val.

Vårdval Kronoberg ska erbjuda en mångfald aktörer där patienten gör ett aktivt val, vilket även ska bidra till att det blir lättare att komma i kontakt med vården och därmed ökas tillgängligheten.

Vårdcentraler inom vårdvalet ansvarar för att följa gällande konventioner, lagar, förordningar, föreskrifter och Region Kronobergs policys, riktlinjer och handlingsplaner som på något sätt berör avtalets uppdrag.

Uppdragsspecifikation

Uppdragsspecifikation Vårdval Kronoberg primärvård 2024 (pdf)

Ekonomiska regleringar Vårdval Kronoberg primärvård 2024 (pdf)

Uppdragsspecifikation Vårdval Kronoberg primärvård 2025 (pdf)

Ekonomiska regleringar Vårdval Kronoberg primärvård 2025 (pdf)

Patientnära medicinskt kvalitetsarbete

Redovisning av patientnära medicinskt kvalitetsarbete 2025 (word)

Primärvårdsreform

Riksdagens beslut om betänkande 2021/22:SoU22 "Ökad kontinuitet och effektivitet i vården – en primärvårdsreform" innebär förändringar i hälso- och sjukvårdslagen och patientlagen.

Lagändringarna började gälla den 1 juli 2022. Förändringarna innebär:

  • Vårdgivaren ska erbjuda både fysisk och digital vård.
  • Invånarens rätt att lista om sig begränsas till 2 gånger under en ettårsperiod om det inte finns särskilda skäl. Rätten att söka vård på valfri vårdcentral eller annan öppenvårdsmottagning gäller fortfarande.
  • Vårdcentraler har möjlighet att ansöka om tillfälliga listningstak på grund av patientsäkerhet och arbetsmiljö.
  • Vårdgarantin gäller endast på den vårdcentral där invånaren är listad och i länet där man är folkbokförd.

Överenskommelse om en God och nära vård (SKR)

Ökad kontinuitet och effektivitet i vården - en primärvårdsreform, Sveriges Riksdag

Tilläggsuppdrag

Tilläggsuppdrag Psykologutredningar med förklarande text (docx)

Redovisning tilläggsuppdrag Psykolog (docx)

Momskompensation till privata vårdcentraler

I Vårdval Primärvård Kronoberg utgår 2 procent momskompensation på ersättningar till privata utförare. Syftet är att skapa likartade finansiella förutsättningar och konkurrensneutralitet oberoende av om verksamheten bedrivs i offentlig eller privat regi. Kompensationsnivån på 2 procent för momskostnader är framräknad som en schablon för momskostnader dividerat med en genomsnittlig vårdcentrals totala bruttokostnader. Den låga andelen 2 procent förklaras främst av att primärvårdsverksamhet har en låg andel momsbelagda kostnader. I de fall kostnaderna för moms inom vårdvalets grunduppdrag/tilläggsuppdrag överstiger 2 procent har privata vårdcentraler även möjlighet ansöka om ytterligare momskompensation upp till maximalt 4 procent. Införandet av moms på hyrpersonal föranledde att denna 2019 höjdes från 3 till 4 procent.

Ansökan om momskompensation för ytterligare momskostnader för privata vårdcentraler (doc)

Vårdval Kronoberg innebär att primärvården i Kronobergs län finansieras av regionen och bedrivs av vårdcentraler som är godkända inom systemet. Dessa vårdcentraler kan vara både offentligt och privat drivna.

För mer information om godkända vårdcentraler inom Region Kronoberg, se PDF-filen som innehåller en detaljerad förteckning över vårdcentraler i regionen. Förteckningen inkluderar uppgifter om driftsform (offentlig eller privat), verksamhetschef, e-postadress samt annan relevant kontaktinformation.

Vårdcentraler Region Kronoberg (pdf)

Varje vårdcentral ska redovisa kvalitetsindikatorer. Dessa omfattar bland annat tillgänglighet, patientupplevd kvalitet samt medicinskt innehåll och resultat.

Exempel på krav är att vårdcentralen ska:

  • Tillägna sig kunskap och tillämpa bästa medicinska praxis.
  • Följa Region Kronobergs fastställda vårdprogram och riktlinjer.
  • Använda Region Kronobergs system Synergi för avvikelsehantering.
  • Samråda med Region Kronobergs chefläkare för primärvård för att avgöra vikten av enskilda ärenden och avvikelser.
  • Rapportera till av Region Kronobergs anvisade kvalitetsregister.
  • Diagnos- och åtgärdsregistrera enligt primärvårdens regler.
  • Följa rekommendationer angivna av Region Kronobergs medicin/läkemedelskommitté.
  • Klara vårdgarantin.
  • Förse patientnämnden med upplysningar och underlag för deras uppdrag.
  • Använda arbetsplatskod och förskrivarkod i streckkodsformat vid förskrivning av läkemedel.
  • Följa Region Kronobergs vårdhygieniska föreskrifter.

Kvalitetsindikatorer Vårdval Primärvård 2025, pdf, öppnas i nytt fönster

I applikationen nedan kan du följa medborgarnas val av vårdcentral. Applikationen uppdateras dagligen. Applikationen visar medborgare som har gjort förändringar i sitt vårdval under det senaste året. Listningsinformationen innehåller data för 13 månader tillbaka och visar vårdcentralernas antal listade samt vald periods av- och nylistade.

Applikationen är endast tillgänglig för medarbetare i Region Kronoberg. Externa aktörer kan kontakta vårdvalschef för att ta del av datan, kontaktuppgifter finns längst ner på sidan.

Applikation som visar medborgarnas val av vårdcentral (intern länk), öppnas i nytt fönster

Ansökan om att få starta en vårdcentral kan när som helst skickas in. Svar om godkännande ges inom tolv veckor.

En leverantör har möjlighet att erhålla godkännande för en eller flera vårdcentraler, förutsatt att de grundläggande kraven uppfylls. En leverantör som inom ramen för Vårdval Kronoberg vill erbjuda hälso- och sjukvård till invånare i Kronoberg ska erhålla godkännande av Region Kronoberg om kraven för godkännande är uppfyllda.

För att bli en del av Vårdval Kronoberg krävs även ett avtal med Region Kronoberg. Ett avtal tecknas i ett andra steg, efter att godkännandet har meddelats leverantören.

Förfrågningsunderlag, pdf, öppnas i nytt fönster

Ansökan om godkännande, pdf, öppnas i nytt fönster

Bilaga avtalsmall, hyresavtal medicinskteknisk utrustning, word, öppnas i nytt fönster

Regionen kan besluta om listningsbegränsning på begäran av vårdgivaren. Regionen får avslå begäran helt eller delvis endast om det finns särskilda skäl. Beslutet ska föregås av samråd mellan regionen och vårdgivaren. En fullständig ansökan ska inlämnas till verksamhetschef för Kundval minst 6 månader innan listningstaket ska gälla.

Gör din ansökan om tillfälligt listningstak här

I ansökan ska följande uppgifter uppges
  • Önskat listningstak, det vill säga hur många listade som ansöks om maximalt på vårdcentralen
  • Skäl till listningstak
  • Arbetsmiljöanalys och patientsäkerhetsanalys
Behandling av ansökan
  • Dialog sker mellan verksamhetschef Kundval och vårdcentralens verksamhetschef
  • Ansökan beslutas efter underlag från Kundval
  • Beslutet omprövas årligen av Regionen
Regionens krav för ett listningstak är
  • Patientsäkerheten är försämrad
  • Arbetsmiljö för personalen är hotad
  • Låg tillgänglighet för de listade
Övriga föreskrifter gällande listningstak
  • Passiv listning, till exempel nyinflyttade, äldreboende och nyfödda stoppas inte
  • Avlistning av redan listade får inte ske av verksamheten
  • Vårdgivaren kan själv inte lista personer under den perioden
  • Information om listningsstopp lämnas till invånarna av vårdcentralen
  • Vårdval informerar vårdcentralerna i samma område
  • Vårdcentralen har rätt att häva listningstaket

Regionen kan avslå ansökan på grund av att invånarens tillgänglighet till primärvård kraftigt begränsas.

stängning och reducerade öppettider

Riktlinje stängning/reducerade öppettider (pdf)

Kontakt

Porträtt på Marie Jadner
Marie Jadner
Vårdvalschef

Senast uppdaterad: 12 maj 2025